The Washington Post Fails to Credit Human Events Reporter

A Washington Post front-page story Friday, “For Clinton, New Wealth in Speeches,” includes, without credit, investigative reporting done for HUMAN EVENTS in May 2006 by Assistant Editor Amanda B. Carpenter that she subsequently used in her October 2006 book, The Vast Right Wing Conspiracy’s Dossier on Hillary Clinton.

For example, in the first chapter of her book, which is titled “Foreign Cash File” Carpenter discusses information that was repeated in the Post piece today under the “Finding foreign audiences” segment.  The Washington Post mentioned 10 different foreign companies Bill Clinton has contracted with for speaking events. In her book, Carpenter specifically details four of those companies the Post published similar details about.

One of them was the JingJi Real Estate Development Group.

Of the company, the Washington Post reported this:  “Foreign clients have included Saudi Arabia’s Dabbagh investment firm, which paid $600,000 for two speeches, and China’s JingJi Real Estate Development Group, run by a local Communist Party official, which paid $200,000 for a speech.”

Of the JingJi Real Estate Development Group Carpenter wrote in her book:

“The CEO of a Chinese company that paid Mr. Clinton $200,000 honorarium for a thirty-minute speech in May 2002 played a prominent role in the government of Communist China….A BusinessWeek spokeswoman told this writer that JingJi is a private real estate company in Shenzhen/Southern China and that a man named Chen Hua is its CEO….The Shenzhen Real Estate Association website described Hua as a member of the Shenzhen Standing Committee of the Chinese People’s Political Consultative Conference, which is organized by the National People’s Congress. According to the State Department’s 2006 report on China, the National People’s Congress is “the primary organ” of the Chinese Communist Party.”

Did the Washington Post independently verify that Chen Hua, who was not even named in their piece, was a member of the Communist Party? Or, did the writers, as I suspect, simply crib this information from Carpenter’s work and fail to attribute her reporting?

Carpenter also discussed the Dabbagh investment firms in HUMAN EVENTS and in her book.  Other companies similarly covered by both sources were the Bogotá-based Gold Services International and a company that went unnamed by the Post that contracted Clinton to speak in Australia and New Zealand.

Carpenter named the company in her book, however. It was the Australian Council for the Peaceful Reunification of China that opposes a free and independent Taiwan in favor of Chinese nationalism.

Of course, both Carpenter and the Post reporters found the hard information for their pieces from Hillary Clinton’s Senate financial disclosure forms, which were reprinted in the appendix of Carpenter’s book.  But, the information about the companies, in particular, JingJi Real Estate Development, was originally sourced by Carpenter.

Surely, Carpenter’s work deserved some credit in the Post story.


Sign Up